Despite some negative commentary surrounding the game’s performance following an announcement of 3 million copies sold, Square Enix’s Final Fantasy XVI (FF16) ? the latest instalment in its RPG franchise ? actually performed robustly in its launch month; both in Japan and further afield.

Ampere Games ? Analytics data shows that the PlayStation 5 (PS5) exclusive title was the sixth biggest title by monthly active users globally on the console in June, and around 13% of PS5 players played the game. The top markets by active users were the USA, which represented a third of players, Japan, which represented a quarter, the UK, Germany, Canada, and South Korea. Interestingly, average play time per player was at its highest in Japan, at more than 22 hours in the month, which is almost four hours longer than the average player in the US. This suggests that players in Japan are more engaged, possibly because there are fewer highly popular PS5 titles in the market compared to the USA, where games like Fortnite, Call of Duty, and Grand Theft Auto V (GTA V) regularly duke it out for player attention.

※引用元注釈 このグラフには体験版も含まれているとのこと

うーん。ちょっと海外メディアさぁ…もう少しこう…

オブラートに包んであげようよ(爆


というわけで、6月初月のFF16についての全世界の傾向について書かれた

海外メディアの記事ですが、身も蓋もないことがさらっと書かれています。

プレイヤー比率こそ、やはりアメリカが多いものの(体験版含みますが)、実際のプレイ時間においては

日本のユーザーが一番このゲームをプレイしていたということ。

そして、その理由が、日本のPS5市場においては他に面白いゲームが少ないからという

見解をこの記事は伝えているということになります。


残念ながら、FF16は発売から一週間で全世界で300万出荷は達成したものの

前作のFF15よりも初動の勢いは弱いですし、何ならリメイク作品である

FF7Rよりも、初動の勢いが弱いので、スクエニとしては全く満足行ってない結果になっているようです。

某メインプロデューサーさんは、日本で誹謗中傷があったの云々という

話を某ドキュメンタリー番組でナレーターに語らせていたようですが、その日本のユーザーが

一番熱心にFF16をプレイしてくれていたということで、海外ではそもそも興味を持たれていなかった…

と解釈するのが一番自然なのかなと思います。海外病をこじらせた結果は

結局海外では思ったような支持が得られなかった…という誠に残念な結果に終わってしまったようであります。


スクエニの株価も、FF16の不調を受けてか、最近ガッツリと下がってますし

ドラクエとFFのうち、わかってはいましたがFFはもうそこらへんの凡百のRPGより

少しばかり注目度があるぐらいの扱いにまで成り果てたのだなと思います。

SFCの頃のFFを夢中でやっていた管理人としては、色々と複雑な気持ちになるニュースでありましたと。


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